همشهریآنلاین - محمد سرابی: پویش «نذر مهربانی» که از سوی جمعیت طلوع بینشانها آغاز شده، حرکتی برای رساندن مرسومترین نذری محرم یعنی «قیمه» به کارتنخوابهایی است که خانهای برای زندگی ندارند. شاید همین قیمه نذری هیئت راهی برای نجات آنها از زندگی سختی که در پیش دارند باز کند. این غذا در یکی از آشپزخانههای این جمعیت خیریه طبخ میشود. علیرضا کمالی، مدیر خانه ۱۹ جمعیت طلوع بینشانها به همشهری میگوید: «این نذر برای تاسوعا و عاشورای حسینی در آخرین روزهای این هفته است. بچههای طلوع هرسال برای این نذر فراخوان میدهند و امسال هم با محاسبه حداقل هزینه یک وعده قیمه از خیران خواستیم که در این زمینه مشارکت کنند. با حدود ۱۹۰ هزار تومان میتوان یک وعده قیمه را به نیازمندان رساند.» کمالی بیان میکند: «هر یککیلوگرم برنج که خیران به ما میدهند غذای ۴ نفر از نیازمندان را تامین میکند. ما در روزهای عادی ۱۰۰ تا ۴۰۰ پرس غذا میپزیم و در روزهای سهشنبه که قرار ما با کارتنخوابها است به ۱۵۰۰ پرس میرسد. امیدواریم در ۲ روز تاسوعا و عاشورا هم بتوانیم روزانه ۱۵۰۰ پرس غذا بپزیم و توزیع کنیم.» او میگوید: «کمکهای مردمی بیشتر شامل مواداولیه و کمک نقدی برای خرید آنها است، البته همیشه قدردان افراد یا هیئتهای عزاداری هستیم که غذای آماده به جمعیت میدهند.» اعضای انجمن که با کارتنخوابهای نیازمند آشنا هستند، غذاها را در نقاط تجمع کارتنخوابها و پاتوقهایی مانند شوش، فرحزاد، خلازیر و آزادگان توزیع میکنند
در دهه محرم نیازمندانی که شبها را در کوچهها و معابر شهر به صبح میرسانند، سهمی از غذای نذری میگیرند.
کد خبر 1046650
منبع: روزنامه همشهری
نظر شما